Stress en voeding. Ben jij lief voor jezelf?

Stress en Voeding. Ze hebben meer met elkaar gemeen dan je op het eerste oog zou denken. Want ons lichaam reageert nou eenmaal op wat we er in stoppen.

Als je stress ervaart dan heeft ons lichaam behoefte aan energie, waarbij we vaak zwichten voor de ongezonde dingen. Junkfood, zoetigheid, koffie, pepdrankjes, liefst kant en klaar. En juist die ongezonde keuzes daar kan ons lichaam niet zoveel mee en daar gaat je lichaam zich niet fijner door voelen. Maar ook jouw hoofd niet. Er zijn veel artikelen geschreven over hoe het mechanisme in ons lichaam werkt en hoe ons lijf onze mentale toestand beïnvloedt. Mocht je nieuwsgierig zijn dan kun je daar over gaan lezen.

Oké, terug naar dat eten.

Tijdens mijn burn-out ben ik, geïnspireerd door artikelen en mijn logische verstand, op een andere manier naar eten gaan kijken. Ik realiseerde me dat je op twee verschillende manieren kan eten.

1. Ik kan mijn lichaam vullen
2. Ik kan mijn lichaam voeden

Met vullen stop je er wat in om de honger te stillen, ‘wat’ je erin stopt is niet zo belangrijk. Met voeden geef je jouw lichaam wat het nodig heeft om fit te worden en te blijven, en daarmee stil je direct jouw honger. Een wezenlijk verschil.

Feit is dat een fit lichaam zich lekkerder voelt en positieve invloed heeft op hoe je je mentaal voelt.
Hoe kun je jouw lichaam dan op de juiste manier voeden?
Belangrijkste is door logisch na te denken. Houd dit principe voor ogen, voeding komt meestal niet uit een pakje of een zakje. Dus laat deze zoveel mogelijk weg uit jouw keuken. Kook meer met onbewerkte producten. Dat is misschien even zoeken en mijn tip hierbij is om bij één ding te beginnen. Maak een grote pan verse rode saus (echt niet ingewikkeld) die je in porties invriest en gebruikt wanneer je anders een Honigpakje of Knorpotje zou pakken.

En wanneer dit zit ingebakken in jouw systeem dan ga je over op het volgende.

Ga op onderzoek uit!

Check voor de gein eens de hoeveelheid suiker van de producten die je in jouw winkelwagen gooit. En bedenk dan dat 1 suikerklontje gelijk staat aan 4 gram suiker. Hoeveel suikerklontjes vind je een product eigenlijk waard? Kom je tot de conclusie dat het product het niet waard is, ga dan eens kijken of je het kan vervangen door iets anders.  
  
Hele eenvoudige vervanging is:
-Vruchtenyoghurt (suikeryoghurt als je de ingrediënten bekijkt) door volle yoghurt waar je vervolgens fruit doorheen roert met wat noten of rozijnen.
-Vruchtensap of frisdrank door (bruisend) water met fruit. Er zijn steeds meer flessen of pakken water met smaak verkrijgbaar, en een schijfje citroen in bruisend water is bij ons altijd een feest. 

-‘Witte’ rijst en pasta vervangen door de volkorenvarianten, de snelkookrijst door zilvervliesrijst en de macaroni door volkoren macaroni. Daar zitten de vliesjes van de tarwe nog in waardoor je sneller verzadigd bent, de stoelgang wordt bevorderd en de energie komt gelijkmatiger vrij. Een betere keuze waar je verder niets voor hoeft te doen.

Ga beginnen met wat kritischer kijken naar de producten die je in huis haalt. Wil je dat echt eten? Of ga je op zoek naar een vervanger? Een paar producten vervangen maakt al een heel groot verschil.

Wat heeft jouw lichaam nodig?

Je kan ook jouw intuïtie aanspreken wanneer het om voeding gaat. Je kan jouw lichaam namelijk de vraag stellen of een product goed voor je is. Als je dit doet wanneer je ontspannen bent en je open stelt voor het antwoord dan komt dit antwoord. Je weet het, het plopt in je hoofd op. Intuïtief weet je het antwoord. 

‘Heb ik als lunch behoefte aan brood of aan kwark?’ Het antwoord komt in je hoofd op.

En jouw eetpatroon aanpassen betekent echt niet dat je nooit meer zondigt of dat je alleen nog maar op een wortel zit te kauwen. Voeden betekent namelijk eten, alleen dan op een wat andere manier dan je misschien deed. Ik wil je ook helemaal niet bekritiseren op wat jij eet, en ik wil je ook niet voorschrijven ‘hoe het zou moeten’. Want wie ben ik?

Ik wil mijn ervaring met je delen, omdat ik er winst uit heb kunnen behalen. En ik eet vandaag ook gewoon een stuk taart om de verjaardag van onze oudste te vieren. En wij eten gewoon koolhydraten, maar dan wel van volkorenproducten. Ik houd ook van een koekje bij de thee en een nootje met een glas wijn.

Neem mij vooral niet te serieus, maar jezelf wel 😉
Word eens nieuwsgierig op het gebied van voeding en eten. Wat eet ik? Wil ik dit eten? Pas als je nieuwsgierig wordt en gaat onderzoeken dan kun je een keuze maken voor jezelf. Begin klein, dat maakt het heel goed te doen. Langzaam zul je gaan merken dat je jouw basis verandert. En daarmee verander je hoe je je voelt. Een mooi cadeau voor jezelf 💚
0 160